Τετάρτη, 27 Απριλίου 2011

Πού (δεν) οδηγούν οι «συμπράξεις» ιδιωτικού-δημόσιου τομέα στα «κοινωφελή έργα».

αναδημοσίευση από "Ελευθεροτυπία" http://www.enet.gr/?i=issue.el.home&date=26/04/2011&id=270278

Ελευθεροτυπία - 26/04/2011

ΥΠΟΓΕΙΟ ΓΚΑΡΑΖ ΣΤΗΝ ΚΛΑΥΘΜΩΝΟΣ
Πληρώνουμε για πάρκινγκ που μας ανήκει

Του ΑΡΗ ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ

Μπίζνες για κλάματα στην... Κλαυθμώνος. Σαράντα χρόνια λειτουργίας κοντεύει να συμπληρώσει το πάρκινγκ κάτω από την πλατεία Κλαυθμώνος, ο Δήμος Αθηναίων ακόμη δεν το έχει παραλάβει ώστε να ωφεληθεί οικονομικά και η όλη υπόθεση προσφέρει απλά μαθήματα για το πού (δεν) οδηγούν οι «συμπράξεις» ιδιωτικού-δημόσιου τομέα στα «κοινωφελή έργα».

Σταθερά τα έσοδα της εταιρείας την τελευταία πενταετία
Το πιο... αστείο είναι ότι η κατασκευαστική εταιρεία (ΦΡΑΞΕΚΤΕ) θα είχε δικαίωμα εκμετάλλευσης του γκαράζ για 24 χρόνια από την αποπεράτωσή του! Ομως, 37 χρόνια μετά, ο Δήμος Αθηναίων ακόμη περιμένει ξοδεύοντας απίστευτα ποσά σε δικηγόρους, ενώ άλλοι δημόσιοι φορείς (π.χ. υπουργείο Εργασίας, Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς) συνεχίζουν να πληρώνουν την εταιρεία για να σταθμεύουν υπηρεσιακά οχήματα.

Ερώτηση για το θέμα κατατέθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο από τη δημοτική παράταξη «Συμπαράταξη για την Αθήνα» (ΚΚΕ). Οπως ανέφερε στο σχετικό έγγραφο, το έργο δημοπρατήθηκε το 1972 με το σύστημα της αντιπαροχής. Η ανάδοχος εταιρεία θα το κατασκεύαζε με δικά της έξοδα, θα ελάμβανε την εκμετάλλευσή του για ορισμένο χρονικό διάστημα και μετά θα περνούσε στον Δήμο Αθηναίων. Το έργο ανέλαβε η εταιρεία ΦΡΑΞΕΚΤΕ (σ.σ. γράφτηκαν διάφορα για τη μεσολάβηση του Στ. Παττακού), που θα το εκμεταλλευόταν για 24 χρόνια «μετά την παραλαβή από τον δήμο». Η παράταξη επισημαίνει τις ορατές σήμερα ενδείξεις εγκατάλειψης του γκαράζ από την εταιρεία: κυλιόμενες σκάλες στα πεζοδρόμια των οδών Δραγατσανίου-Παπαρρηγοπούλου που ουδέποτε λειτούργησαν και είναι σκουπιδότοποι, βρώμικα αποχωρητήρια, εισροές υδάτων από την οροφή, ασυντήρητα δάπεδα, «σκουπίδια παντού και ιδίως στα αρχαιολογικά ευρήματα που παρέμειναν ορατά για το κοινό».

Στις 29/12/2010, ο διευθυντής Δημοτικής Περιουσίας Ε. Ευσταθόπουλος απαντά στη «Συμπαράταξη» και αναφέρει ότι «η κατασκευή του έργου δεν ολοκληρώθηκε και κατά το μέρος που κατασκευάστηκε είχε ελλείψεις και ελαττώματα ούτως ώστε υπήρξε ουσιαστική και νομική αδυναμία παραλαβής του και συνεπεία αυτού ουδέποτε καταρτίστηκε σύμβαση μισθώσεως», ενώ οι κατασκευαστές εκμεταλλεύονται το γκαράζ για διάστημα άνω των 30 ετών, «από τα τέλη του 1974».

Στην τραγικότητα του θέματος με το υπόγειο πάρκινγκ αναφέρθηκαν πολλοί δημοτικοί σύμβουλοι όταν συζητήθηκε για τελευταία φορά στο δημοτικό συμβούλιο της Αθήνας τον περασμένο Σεπτέμβριο (6/9/2010). Αφορμή ήταν τότε το ύψος της αμοιβής για τη δικηγορική εταιρεία που χειρίζεται την υπόθεση τα τελευταία χρόνια. Ο νομικός σύμβουλος του δήμου (παραμένει και επί Γ. Καμίνη) Γ. Γεωργακαράκος ενημέρωσε το σώμα για τις εξελίξεις λέγοντας ότι υπήρξε «επιτυχής έκβαση στον Αρειο Πάγο, ο οποίος ανέπεμψε την υπόθεση στο Εφετείο για να κριθεί εκ νέου» αλλά και ότι «πρέπει να κατατεθεί νέα αγωγή κατά των κερδών που έχει αποκομίσει η εκμεταλλεύτρια εταιρεία μέχρι σήμερα».

Για την ανάγκη «να αναζητηθούν οι βαρύτατες ευθύνες αυτών που έφτασαν το θέμα ώς εκεί» μίλησε ο τότε επικεφαλής της παράταξης «Ανοιχτή Πόλη» Ρ. Αξελός. «Δεν είναι απλά πλημμελείς συνθήκες ή πλημμελείς πράξεις, είναι βαρύτατες πράξεις που αποσκοπούσαν σε βλάβη των συμφερόντων του δήμου και εκτιμώ ότι θα πρέπει να αναζητηθούν και διά της νομικής και διά της υπηρεσιακής οδού», είπε. Ο Φώτης Προβατάς μίλησε για «σοβαρό πρόβλημα που απασχολεί επί δεκαετίες τον δήμο», ενώ ο επικεφαλής της «Συμπαράταξης» Στέλιος Λάμπρου υπολόγισε ότι τα δικαστικά έξοδα του δήμου μπορεί να αγγίζουν συνολικά το ένα εκατομμύριο ευρώ!

Για «μία από τις πιο τραγικές υποθέσεις του Δήμου Αθηναίων» μίλησε στην ίδια συνεδρίαση η Ηρα Βαλσαμάκη, σύμβουλος της τότε πλειοψηφίας Κακλαμάνη, προσθέτοντας ότι «είναι τεράστια η ζημιά που έχει υποστεί ο δήμος διαχρονικά». Πάντως, ο Νικήτας Κακλαμάνης ως δήμαρχος είχε επικαλεστεί το γκαράζ της Κλαυθμώνος ως παράδειγμα (!) όταν είχε ξεσπάσει η διαμάχη (αρχές του 2009) για το υπόγειο γκαράζ στην Κύπρου-Πατησίων.

Με βάση τους επίσημους ισολογισμούς η εταιρεία ΦΡΑΞΕΚΤΕ επιδεικνύει τα τελευταία πέντε χρόνια σταθερότητα στα έσοδά της που κυμαίνονται γύρω στο 1,5 εκατ. ευρώ, ενώ το περιθώριο κέρδους αγγίζει το 35%. Αγνωστα παραμένουν τόσο το ύψος των αναδρομικών που διεκδικεί ο Δήμος Αθηναίων για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα όσο και το αν η εταιρεία έχει κάνει πρόβλεψη για την κάλυψή τους.